De geïntegreerde bedrijfssoftware voor de kweker/handelskweker

GroenVision bespaart mij zeker vier uur per dag

Interview met Cees Tijssen, Izak Mauritz Boomkwekerijen

Interview met Cees Tijssen, Izak Mauritz Boomkwekerijen

GroenVision Office

Bij het bedrijf Izak Mauritz Boomkwekerijen is Cees Tijssen vaak op de kwekerij te vinden. Het werk op de kwekerij wisselt hij af met het verwerken van de stroom aan orders die per telefoon, maar vooral via e-mail, binnenkomen. Op 30 hectare land specialiseert Cees zich in de kweek van park-, sier- en laanbomen. Deze kweekt hij in de maten van 14-16 tot 30-35 centimeter omtrek.

 

Zomerhandel

Hij levert zijn sortiment aan voornamelijk klanten in het TCO-gebied, bestaande uit handelskwekers (grote aantallen), toeleveranciers voor hoveniers (kleinere aantallen van het sierproduct) en tuincentra in de regio. De online tuincentra zijn volgens Cees erg in opmars: ‘Zij beconcurreren elkaar dus dat drukt jammer genoeg wel de prijs.’ Zijn klanten weten wat hij levert doordat hij de voorraadlijst naar zijn klanten stuurt en zijn sortiment met prijzen toont op een handelssite voor handelaren uit het TCO gebied. Ook heeft Cees veel zomerhandel: ‘Wij kluiten bomen in cocos op contract en voor handel en zetten deze aan een druppelinfuus op een containerveld.’ Zo kan Cees het hele jaar rond klanten bedienen.



Doen waar je goed in bent

Het bedrijf bestaat naast Cees uit drie vaste medewerkers en een aantal vakantiewerkers. Zoals de naam van het bedrijf al doet vermoeden, is het bedrijf van dhr. Izak Mauritz. Cees vertelt: ‘Izak is begonnen in 1993 met de kwekerij, de eerste stam is toen geplant toen hij veertien was.’ Cees zelf is erbij gekomen op zijn dertiende. De keuze voor het sortiment bomen is volgens Cees zo gegroeid: ‘Izak begon met jongere, echte dunne lichte bomen. Van lieverlee is dit later overgegaan op zwaardere bomen en daar hebben we ons vervolgens in gespecialiseerd. En wij zeggen altijd: je moet doen waar je goed in bent, dus…’ lacht Cees.


Van multomap prijzencatalogus naar alles digitaal

Toen hij de verkoop inging liep Cees tegen bepaalde zaken aan: ‘Izak had een grote multomap met het hele assortiment. Dus dan was het bladeren als hij prijzen moest opgeven. Of, als hij op de kwekerij was, belde hij zijn vrouw Marianne om de prijzen op te vragen. Dusja ik dacht dat kan ik niet doen, ik kan mijn vrouw niet thuis gaan houden.’ Cees gaat lachend verder: ‘Ik moest dus een programma hebben waarmee ik tijdens mijn werk op de kwekerij de prijzen kan inzien op een telefoon of iPad. Samen met onze accountant ben ik toen op zoek gegaan naar een programma. Infogroen was vrij nieuw in de regio met GroenVision, maar zegt Cees: ‘Jan Kastelein van Infogroen sloeg met GroenVision gelijk de spijker op zijn kop. Cees had, naast mobiel kunnen werken, ook de voorwaarde: ‘zoveel mogelijk papier weg, gewoon alles digitaal’. En dat lukt, er gaat geen enkele map meer naar de accountant toe. En, voegt Cees toe: ‘ik maak een export van de verkoopfacturen naar mijn accountant. En op die kosten hebben we ook nog eens bespaard.’ Daarbij kan de accountant ook snel terugkoppelen wat er nog aan verkoopfacturen openstaat.

Inkoop, verkoop en voorraadbeheer

Natuurlijk moest Cees wel leren werken met de software: ‘Ja, je moet er veel energie insteken. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het echt soepeltjes. In het begin ging ik met een stapel inkoop achter mijn computer zitten en was ik 45 minuten bezig. Nu kan ik het in ongeveer 10 minuten wegpoetsen.’
GroenVision geeft Cees ook op een andere manier een groot voordeel: ‘Wij hebben een breed assortiment, maar ik kan snel zien in de ordergeschiedenis welke bomen een klant heeft afgenomen en hier op inspelen. Klanten houden daar rekening mee, omdat zij weten dat hij overzicht heeft. Naast voordeel voor de inkoop en verkoop bespaart GroenVision Cees veel tijd aan de voorraadbeheer kant. Zo heeft Cees één soort op meerdere percelen staan, maar GroenVision geeft hem direct bij de orderinvoer inzicht in waar deze staat. En hij ziet enkel de percelen waarop er genoeg van deze soort staan naar het aantal wat hij heeft ingevoerd. Zo kan hij vervolgens direct indelen op welk perceel hij moet rooien. Cees: ‘Izak moest voorheen over de kwekerij lopen om te checken waar hij er genoeg had staan. Dus dit is voor ons een enorme tijdswinst.’
En de besparing in harde cijfers? GroenVision levert hem een tijdsbesparing op tot zeker vier uur per dag. ‘De vrouw van Izak werkte vier uur per dag. Ik heb de taken van Izak praktisch volledig overgenomen, terwijl ik heb niemand heb die mij administratief ondersteunt. En ik geloof niet dat ik sneller werk dan dat Izak deed’, zegt Cees lachend over dit specifieke getal. Het verschil zit hem in het snel kunnen opzoeken van prijzen, leverbonnen direct kunnen printen in plaats van uitschrijven en hij factureert maar één keer per week. Cees: ‘Het kost mij voor het factureren plus controle voor ik het doormail maar tien minuten.’


Afspraak is afspraak

Cees wilt proberen de kwaliteit nog te verbeteren, maar houdt verder vast aan de originele waarden en doelen van Izak: ‘Ik wil vooral het sortiment breed houden en afspraak is afspraak.’ Zo kunnen zij iedere klant netjes bedienen op de manier zoals zij gewend zijn.
 

 

Heeft u interesse? Neem dan contact met ons op via info@infogroen.com, bel +31 (0)172-235444.

 

 

Lees meer over dit interview >

Dankzij GroenVision meer orders verwerken

Interview met Antoon Rijnbeek, Antoon Rijnbeek Handelskwekerij

GroenVision Professional

Diversiteit is het sleutelwoord in de bedrijfsvoering van Antoon Rijnbeek Handelskwekerij. Het bedrijf van Antoon Rijnbeek is actief in twee takken van sport (kweken en in- en verkoop) en bedient met een breed assortiment boomkwekerij-producten een grote en diverse klantengroep. Antoon Rijnbeek: ‘Er is geen klant of product die meer dan 5% van onze omzet uitmaakt. Zo spreiden we ons risico of anders gezegd borgen we onze continuïteit.’

 

Een duizelingwekkend aantal soorten producten vinden wekelijks via de kwekerij en de verwerkingsruimte van Rijnbeek in Boskoop hun weg naar hoveniers, exporteurs en tuincentra in Europa. Antoon: ‘Onze kwekerij is 4 hectare groot. Daar kweken  we jaarlijks meer dan 100.000 sierheesters in potten en de volle grond, bestemd voor voornamelijk exporteurs en tuincentra. Met onze handelstak leveren we een compleet assortiment boomkwekerijproducten aan Nederlandse hoveniers. Daarvoor kopen we merendeels producten in bij collega-kwekers.’

Maatwerk voor klanten
De orders van de hoveniers worden door Rijnbeek ingekocht, verzameld en op maat verwerkt en afgeleverd. Antoon: ‘We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken. We sorteren bestelde orders op klant- en projectniveau voor de hoveniers uit, etiketteren ze en leveren ze – indien gewenst – op projectlocatie voor ze af, zodat ze er direct mee aan de slag kunnen.’ Basis onder deze dienstverlening is het enorme assortiment producten. ‘Nee verkopen is er niet bij. Een hovenier moet bij ons alles in kunnen kopen wat hij nodig heeft: alle soorten, maar ook alle leverbare maten.’

 

Bedrijfsdynamiek en automatisering
In de dynamiek van de verschillende werkprocessen (kweken, inkopen, voorraadbeheer, verwerking, logistiek, administratie) en het grote aantal soorten en maten producten is het absoluut ondenkbaar om nog omgeautomatiseerd te werken. Antoon: ‘Ik heb in 2007 het bedrijf overgenomen van mijn vader, maar werk hier al sinds 1999. Toen ik als 18-jarige instroomde om het vak te leren zijn we direct gestart met het automatiseren van onze werkprocessen. We kozen indertijd voor Foxpro van INFOGROEN.’ Rijnbeek werkte jarenlang naar volle tevredenheid met Foxpro en stapte in 2013 over op de opvolger van dit programma, GroenVision. Antoon: ‘Foxpro werd nog wel ondersteund, maar niet doorontwikkeld. Omdat de wereld niet stilstaat en wij ook niet, besloten we over te stappen naar GroenVision. Over een ander programma hebben we niet eens nagedacht. Onze ervaringen met INFOGROEN waren en zijn gewoon goed.’

Sneller werken met GroenVision
‘Spijt van deze keuze heb ik niet. Absoluut niet. GroenVision werkt makkelijk en supersnel. We kunnen met GroenVision met dezelfde mensen meer orders aan dan vroeger. Het administratief verwerken gaat sneller. Doordat de informatie op bijvoorbeeld de orderlijsten en etiketten veel completer is, verloopt ook de logistieke verwerking makkelijker. Niet alleen bij ons, maar - belangrijker nog - ook bij onze klanten.’

Antoon kan veel voorbeelden noemen van handige functionaliteiten in GroenVision, zoals het gemak waarmee historische informatie hergebruikt kan worden voor het aanmaken van nieuwe orders en bevestigingen en facturen die aansluitend direct vanuit GroenVision doorgemaild kunnen worden naar klanten en leveranciers. Antoon: ‘We verwerken al onze processen in GroenVision: van inkoop tot voorraadbeheer en facturatie. Groot voordeel is dat in GroenVision alles in één pakket zit: dat werkt supersnel en we kunnen informatie goed hergebruiken. Daarnaast kan ik GroenVision overal ter wereld gebruiken: als ik op een beurs sta, kan ik in de stille ochtenduren gewoon orders verwerken. Als er een internetverbinding is, kan ik met gemak bij alle bestanden en informatie.’

 

(Door)ontwikkelen
‘Waar ik erg blij mee ben is dat er ruimte is voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. We zijn bijvoorbeeld in januari gestart met de klantenportal. Op dit moment kunnen klanten inloggen om bestellingen in te geven en om planten te selecteren op kenmerken, zoals kleur, grondsoort en bloeimoment.’ Antoon zou de orderfunctionaliteit van de klantenportal graag verder willen uitbreiden, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om op een orderbevestiging ook foto’s en kenmerken van bestelde planten toe te voegen. ‘Daarmee kan ik extra toegevoegde waarde bieden aan mijn klanten: die informatie kunnen zij immers één op één weer doorzetten naar hun klanten. INFOGROEN pikt mijn wensen goed op en werkt er hard aan, maar de ontwikkeling ervan gaat toch minder snel dan ik eigenlijk zou willen.’ Antoon realiseert zich dat andere oplossingen andere kosten met zich meebrengen. ‘Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om een losse module te laten ontwikkelen. Dat gaat wellicht sneller, maar daar hangt dan ook een ander kostenplaatje aan. Het overleg en de samenwerking met INFOGROEN is gelukkig goed en open. En waar een wil is, is bij INFOGROEN altijd ook een weg, is mijn ervaring.’
 

Hebt u interesse in GroenVision? Neem dan contact met ons op via info@infogroen.com of +31 (0)172-235444.

 

Lees meer over dit interview >

Nu hoef ik niemand aan te nemen voor de facturatie

Interview met Jurgen en Kevin Denissen, Boomkwekerij Denissen

GroenVision Professional

In het Brabantse Zundert kweken Jurgen en Kevin Denissen van Boomkwekerij Denissen op zo’n 30 hectare bos- en haagplantsoen (‘alle soorten’) en zaailingen. Het bedrijf bestaat al zestig jaar en net als veel kwekerijen is ook deze onderneming een echt familiebedrijf. Drie jaar geleden namen de broers Boomkwekerij Denissen over van vader Jos Denissen (‘Jos Junior’), die in de jaren tachtig samen met zijn vrouw Marion de kwekerij had overgenomen van zijn vader (‘Jos Senior’).

 


Beide broers hebben sindsdien een duidelijke rolverdeling. Jurgen werkt sinds twee jaar voornamelijk op kantoor, zijn broer op de kwekerij. Sinds een jaar maakt Jurgen ook meer uren op kantoor. In het seizoen zit hij er 40 uur, in de zomer 20, uren die worden aangevuld met bezoeken aan klanten. Hij heeft daarmee de meeste administratieve taken overgenomen van zijn vader, die minder uren is gaan werken. 

Rond de tijd dat Jurgen meer op kantoor kwam te zitten, werd ook de overstap gemaakt naar Groenvision. Dit softwaresysteem van Infogroen bestaat uit losse modules die de gebruiker zelf kan samenstellen en waarmee verschillende bedrijfsfacetten geautomatiseerd worden. Denissen: ‘Met het pakket kan ik het beheer van relaties, in- en verkoop, voorraad en facturatie regelen.’ Boomkwekerij Denissen maakte al gebruik van automatisering in de vorm van Groen-Handelskwekerij van Infogroen, de voorloper van Groenvision, maar met het nieuwe programma werden verdere stappen gezet.

Over de software vertelt Jan Kastelein van Infogroen: ‘Groenvision is altijd en overal toegankelijk, heeft mooie dashboards met actuele managementinformatie, realtime voorraadbeheer en heeft slimme oplossingen om de kweker veel tijd op kantoor te besparen. De modulaire opbouw zorgt ervoor dat het pakket aansluit op het soort bedrijf dat ermee moet werken. Modules als relatiebeheer, voorraadbeheer, in- en verkoop en facturering worden toegevoegd, tot het geheel aansluit bij de behoeften.’ 
Kastelein: ‘Boomkwekerij Denissen maakt gebruik van Groenvision Professional, specifiek voor de handelskweker, met modules voor in- en verkoop en voorraadbeheer, aangevuld met de mogelijkheid om de voorraad van collega-kwekers automatisch in te lezen. Op die manier kunnen ze snel zien waar ze planten vandaan kunnen halen.’


Weg met de papierwinkel

De belangrijkste reden om over te stappen, was de wens om de ‘papierwinkel’ te verkleinen en daardoor tijd te besparen. Eerder al vertelde Jurgen aan Boom in Business niet te streven naar een groter bedrijf, maar dat hij het bedrijf wel toekomstproof wil maken door het optimaliseren van bedrijfsprocessen, van personeelsbeleid tot marketing en sales.

Dat begon al in 2007, met de verhuizing van de Kapellekestraat naar de Stuivezandseweg. Enkele jaren later stonden al die ordners op kantoor op de to-dolijst. ‘Voorheen deed mijn vader al het administratieve werk; hij verzamelde daarbij veel papieren. Facturen werden vijf tot soms wel zeven jaar bewaard. Ik vind het belangrijk dat er zo min mogelijk papierwerk aan te pas komt; mijn doel is om dat nu zo veel mogelijk weg te werken. Beter direct overstappen dan eerst het oude systeem leren kennen en later weer een nieuw, was mijn gedachte.’

Zowel vader Jos als moeder Marion is nog werkzaam in het bedrijf. Jos werkt nu minder uren op kantoor. In die tijd verzorgt hij de facturatie. Na jarenlang omringd te zijn door orders en ander noodzakelijk papierwerk, is het voor zijn vader wel wennen dat de administratie niet meer tastbaar aanwezig is. ‘Hij heeft me nog weleens gevraagd “of dat écht allemaal weg moest”. Maar ja, je kunt wel al die klappers met papieren hebben staan, maar negen van de tien keer wordt daar niets meer in teruggezocht.’

Toch was hij is vrij snel gewend aan de nieuwe manier van werken, vertelt Jurgen. ‘Ik zorg dat ik zo veel mogelijk e-mailadressen verzamel, zodat we de facturatie digitaal kunnen verwerken. Inmiddels zegt mijn vader zelf: “Jurgen, we moeten zorgen dat we meer e-mailadressen hebben; dat is zó gemakkelijk.” Voorheen moest hij de facturen uitprinten, in een envelop stoppen en voorzien van een postzegel. Daar gaat stiekem veel tijd inzitten. Nu kost het factureren bijna geen tijd meer.’

‘Nu kunnen we met een druk op de knop zien wat de betaalachterstanden zijn en klanten een herinnering sturen. Waar we vroeger een uur deden over de facturatie, is dat nu binnen twintig minuten afgerond. Wat ik heel belangrijk vind, is dat ik hierdoor niemand hoef aan te nemen voor de facturatie, maar we het er zelf bij kunnen doen. Dat overzicht is een voordeel, van betalingen, maar ook van de omzet en de afzet van verschillende artikelen.’


Even omschakelen

Ook voor Jurgen zelf was het schakelen. De eerste tijd was het even door de zure appel heen bijten om het systeem te leren kennen, vertelt hij. ‘Het scheelt dat ik van een jongere generatie ben en dit soort dingen snel oppak. Iemand die ouder is, zal er misschien wat langer over doen. Gelukkig zijn we goed geholpen door Infogroen. Met de functionaliteiten die we nodig hebben, kan ik goed uit de voeten. Ik weet niet van alles hoe het precies werkt, maar dat komt vooral doordat er met dit systeem ontzettend veel mogelijk is.’

Mogelijk wordt het pakket waar Denissen mee werkt later nog uitgebreid, maar het liefst doet hij dat stap voor stap, vertelt Jurgen. ‘Ik hoop dat de klanten in de toekomst hun bestelling aanleveren via een Excel-bestand. Dat zou ons veel tijd besparen; ik hoef dan alleen even de prijs erbij te noteren en dan kan het automatisch verwerkt worden. Nu komen de bestellingen op diverse manieren binnen, via mail, fax of per telefoon. Als iemand zegt dat hij de bestelling liever telefonisch doet, dan wil je ook niet dwars liggen. Het is lastig om iedereen zo ver te krijgen dit met Excel te doen. Gelukkig is het nu nog geen noodzaak, dus we kunnen er nog rustig over nadenken hoe we het gaan aanpakken.’


 

Lees meer over dit interview >

De verkoop is makkelijker met GroenVision

Interview met Henk Molenaar, Boomkwekerij Henk Molenaar

GroenVision One

Boomkweker Henk Molenaar van Boomkwekerij Henk Molenaar uit Waddinxveen richt blik weer op de toekomst. Ja, hij heeft tijdens de crisis weleens aan zijn toekomst in de boomkwekerij getwijfeld, bekent hij ergens halverwege het interview. Henk vertelt open over de crisis, ziekte, geluksmomentjes op de kwekerij, computers en hoe heerlijk het is weer op te krabbelen. ‘

 

We hebben zware jaren achter de rug, maar ik heb goede hoop dat we er sterker uit zullen komen.’ Molenaar is van huis uit een bescheiden jongen: ‘Maak er maar niet zo’n pocherig verhaal van, want daar hou ik niet van’, zegt de kweker aan het einde van het gesprek. Een harde werker die zijn zegeningen telt en in het vak bekend staat om zijn open en transparante manier van handelen. 

 

Klimplanten

Zijn vader was groentekweker en teelde onder meer kool en spruiten. Maar het hart van de zoon bleek meer bij de boomkwekerij te liggen. ‘Ik ben er in de avonduren mee begonnen. Na verloop van tijd zijn mijn vader en ik er samen mee verdergegaan en hebben we de groente laten vallen.’ Een goede beslissing, achteraf, want groenten vragen tegenwoordig om een schaalgrootte die het bedrijf nooit gehaald zou hebben. Molenaar kweekt op tweeënhalve hectare veel klimplanten en klimfruit: clematis, kiwi, rode bes, zwarte bes. Een kwart miljoen klimplanten per jaar levert hij af voor de export. Tuincentra, bouw- en supermarkten in heel Europa maken er goede sier mee. Daarnaast ‘doet’ Molenaar jaarlijks nog een half miljoen coniferen (meest P9). Hij heeft een vaste medewerker in dienst, twee WA-jongeren en hij maakt gebruik van een groep van zo’n tien scholieren die hem op piekmomenten helpen. Zelf moet hij oppassen dat hij het niet te bont maakt met zijn werkweken. ‘Ik heb natuurlijk ook nog een gezin en drie dochters. Je wilt niet een vader zijn die op zondag alleen het vlees aansnijdt en verder altijd aan het werk is.’


Feeling

Molenaar vindt het, met al zijn ervaring, geen supermoeilijke gewassen om te kweken. Natuurlijk, ziektes liggen altijd op de loer. En bij coniferen is het in de groeimaand september altijd erg oppassen. ‘Vorig jaar hebben we de hele maand september regen gehad. Dan is het zaak om ondanks de nattigheid toch de voeding erin te houden.’ Volgens Molenaar is feeling nog altijd belangrijk in het vak. Je kunt meten wat je wilt, maar als je zicht op je gewas hebt, zegt je gevoel wat er moet gebeuren. Molenaar heeft moeilijke jaren achter de rug. Hard werken is prima, maar als je er alleen maar op achteruit gaat, is het weleens moeilijk. Molenaar had het tij tegen bij een paar beslissingen. In 2010 kocht hij zijn vader uit en deed hij tegelijkertijd een bouwinvestering. ‘Ik zat best wel zwaar. En je moet natuurlijk ook realistisch zijn. Als de mensen om je heen gaan twijfelen, wordt het moeilijk. Ik heb gelukkig een vrouw die er helemaal achter staat. Een vrouw kan de zaak maken of breken. Kijk, mensen denken dat het met een eigen bedrijf alles goud is wat er blinkt, maar dat is natuurlijk niet zo. Het zijn moeilijke jaren geweest; daar ga ik niet over liegen. En nog steeds moet ik net als veel anderen harder werken dan ooit, maar dat vind ik niet erg.’


Van boven

Rond 2010 sloeg de crisis in volle hevigheid toe in de branche. Overproductie zorgde ervoor dat hij de markt voor zijn ogen zag wegzakken. De prijzen op de klok waren slecht en daarbuiten was het al niet veel beter. Tegelijk werd zijn vrouw ziek. ‘Dat hakte er natuurlijk wel in. Dan kun je niet zo veel tijd besteden aan je bedrijf als je wilt, maar het belangrijkste is dat ze inmiddels weer helemaal hersteld is. Het gaat de laatste paar jaar sowieso weer beter en dat maakt het leven een stuk leuker. Ik wil er niet een heel christelijk verhaal van maken, maar ik heb het gevoel dat ik van boven geholpen ben.’ Molenaar kan weer ontzettend genieten van zijn bedrijf. Half juni, als alles wat betreft kweek helemaal volgepot en in bloei staat, beleeft hij soms in stilte momenten van geluk. ’s Avonds op zijn gemakje met de spuit achter de trekker door de tuin rijden en zien wat er allemaal klaar staat voor de verkoop. Wat wil een kweker nog meer? ‘Vaak is dat ook het moment waarop alles er piekfijn bij ligt. Dan ligt er nergens meer rommel. Voor die tijd erger ik me daar altijd een beetje aan, omdat je dan nog niet de mogelijkheid hebt gehad om alles op te ruimen.’


GroenVision

Dit jaar heeft Molenaar de verkoop weer in eigen hand genomen. Dat betekent op beurzen staan (een stuk of vier per jaar), veel mailen en bellen en soms alle exporteurs langsrijden in Naaldwijk, Aalsmeer en Boskoop om je gezicht te laten zien. Molenaar is daar wel goed in, vindt het leuk en praat makkelijk met mensen. ‘Misschien had ik wel verkoper moeten worden’, grapt Molenaar. De verkoop wordt sinds een jaar vergemakkelijkt door een nieuw computerprogramma, GroenVision van softwareleverancier Infogroen. ‘Ik hou eigenlijk helemaal niet van computers’, verklapt Molenaar. ‘Ik had een simpel programmaatje lopen, dat ooit was gemaakt door een kweker die wel van computers hield. Planter heette dat. Maar dat werd niet meer geüpdatet en toen ben ik toch maar verder gaan kijken, want het was tijd voor iets nieuws. Ik deed de facturatie nog per post; dat kon eigenlijk niet meer.’ Ook helpt GroenVision hem mailinglijsten met actuele aanbiedingen te maken voor klanten.

 

Wennen

GroenVision koppelt het voorraadbeheer rechtstreeks aan de facturatie. ‘Dat is een heel groot pluspunt’, constateert Molenaar. Wennen is het wel voor hem. Soms wordt het hem te ingewikkeld en belt hij de servicedesk. ‘Ik moet zegen dat ze altijd bereid zijn om te helpen en het probleem wordt ook altijd opgelost.’ Een minpuntje dat daartegenover staat, zijn de veilingbrieven. Omdat de veiling een ander afrekensysteem hanteert, moet alles handmatig ingevoerd worden in de computer. ‘Ik heb bij Infogroen gevraagd of ze dat ook kunnen koppelen. Ik wacht in spanning af.’

 

 

Foto 'Henk Molenaar' via website Boomkwekerij Henk Molenaar
 

Lees meer over dit interview >

Je moet er tijd en geld in investeren, maar uiteindelijk pluk je er toch de vruchten van

Interview met Han Fleuren en Nicole Dirkx, Fleuren Boomkwekerij

GroenVision Professional

Sinds de oprichting in 1922 loopt vruchtboom kwekerij Fleuren B.V. in Baarlo voorop in het introduceren van nieuwe werkwijzen en nieuwe rassen. Ook voor de huidige eigenaar Han Fleuren is innovatie de pijler onder zijn bedrijfsvoering. Stilstand is immers achteruitgang. Ondanks dat het de eerste oogstdag van het nieuwe seizoen is, neemt Han Fleuren, samen met zijn collega Nicole Dirkx (administratief medewerkster), uitgebreid de tijd voor een gesprek over zijn bedrijf Fleuren Kwekerij.

 

Han: ‘Het echte werk vindt plaats in de bomenvelden hier in de omgeving. Mijn medewerkers rooien dat prima samen. Ik geef ze de ruimte en stimuleer ze om zoveel mogelijk te ondernemen binnen ons bedrijf. Beter achteraf om vergiffenis vragen dan vooraf om toestemming is mijn devies.’ Dat geldt ook voor stagiaires die Han bewust op veel plaatsen in zijn bedrijf laat instromen. ‘Van alle stagiaires krijgen we steeds eerste indrukken terug. Dat is waardevol voor ons. Je moet jezelf als bedrijf toch steeds opnieuw uitvinden.’

 

Innovatie als 2e natuur

Dat opnieuw uitvinden loopt als een rode draad door de geschiedenis van Fleuren B.V. Han’s opa specialiseerde zich in het telen van appel-, peren- en kersenbomen voor verkoop aan fruittelers. Daarin is in al die jaren niet veel veranderd. Wat wel veranderd is, zijn de werkwijzen en het assortiment bomen. Han: ‘Mijn opa is een van de grondleggers van de NakB en de keuring en certificering van vruchtbomen. Mijn vader vond een nieuwe teeltwijze uit waaruit Knipbomen en later 3K-bomen ontstonden. De takken van Knipbomen groeien horizontaal waardoor de bomen eerder in productie zijn (direct in het plantjaar) en minder buigwerk vergen.’

 

MiniTree en Miniapolis

Zelf investeert Han veel in veredelingsprogramma’s. Met aansprekende resultaten. Hij was de eerste vruchtboomkweker die biologisch geteelde bomen kon leveren, introduceerde kersenrassen die grote, zoete vruchten geven en de perenonderstam ‘Q-Eline’ die vorstresistent is. Daarnaast introduceerden zijn vrouw en zus recentelijk de MiniTree op de particuliere markt. ‘Uit ons veredelingsprogramma kregen we fruitbomen die klein en smal blijven en niet gesnoeid of gespoten hoeven te worden. Ideaal voor professionele fruittelers, alleen voldoen de rassen nog niet helemaal aan alle criteria voor onder andere bewaring. Maar mijn vrouw, die bij Unilever gewerkt heeft, zei: ‘Hier kunnen we wel wat mee op de particuliere markt.’ Sinds die tijd verkopen ze via internet de MiniTree als cadeau bij geboorten en huwelijken, maar ook als fruithaag aan bedrijven. Het loopt als een trein.’ De toetreding op deze nieuwe markten geeft een nieuwe impuls aan innovatie binnen Fleuren B.V. ‘Als je buiten je eigen vakgebied durft te kijken, liggen de nieuwe ideeën voor het oprapen. We staan nu aan de vooravond van de introductie van Miniapolis, een appelboom die miniappels als vrucht geeft.’

 

Ruim 1 miljoen vruchtbomen

Naast innoveren heeft Han ook een reguliere vruchtboomkwekerij te runnen. ‘Wij telen vruchtbomen op ruim 100 hectare grond en verkopen jaarlijks 1,1 miljoen bomen aan fruittelers in Europa. Voor de verkoop moeten we precies weten waar onze voorraad staat en wat daarvan verkocht is.’ Zonder goede automatisering is het nauwelijks meer mogelijk om zicht op de voorraad te houden. ‘Toen ik in 1991 in het bedrijf stapte, werd alles nog handmatig bijgehouden. Ik wilde automatiseren en koos indertijd voor INFOGROEN.’ Het bijhouden van voorraden en verkooporders in Foxpro werkte goed, het maken van overzichtslijsten per soort of iedere andere gewenste specificatie minder. De belofte dat dit in GroenVision, de opvolger van de Foxproversie wel kon, deed Han vorig jaar besluiten over te stappen, in combinatie met een uitbreiding naar de handelskwekerij versie. ‘In eerste instantie werkten we uit voorzorg zowel in het oude als in het nieuwe systeem, maar dat kostte te veel tijd. We besloten daarom in één keer over te gaan op GroenVision.

 

Samen door het stof

Nicole: ‘Dat hebben we geweten. We waren een van de eerste boomkwekers die met GroenVision werkten en er kwamen in onze situatie een aantal problemen naar voren. Ik heb de helpdesk van GroenVision heel vaak moeten bellen.’ INFOGROEN ontrok zich niet aan de problemen. Integendeel. Han: ‘INFOGROEN ging er echt voor om onze problemen op te lossen. Tot en met de hoogste baas. We zijn samen door het stof gegaan en hebben de schouders eronder gezet. Er zijn heel veel verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd.’

Inmiddels houdt Nicole in GroenVision de verkoopvoorraad voor dit jaar bij en alle verkooporders. Nicole: ‘Nu dit goed functioneert, zijn we toe aan de volgende stappen. Ik heb er vertrouwen in dat de door ons gewenste overzichten en de track & trace mogelijkheden er nu ook echt gaan komen.’

Spijt van zijn keuze voor GroenVision heeft Han toch niet. ‘Ik weet van collega-ondernemers dat ook andere pakketten opstartproblemen kennen en veel tijd vragen om ermee te leren werken. En degenen die zelf een pakket bouwen, hebben daarbij ook nog eens veel hogere kosten. Goede software is als een goed veredelingsprogramma. Je moet er tijd en geld in investeren, maar uiteindelijk pluk je er toch de vruchten van.’

 

 

Lees meer over dit interview >

Een alles-in-één softwareprogramma bespaart enorm veel werk

Interview met Robèr van der Lans, Kwekerij Van der Lans

GroenVisin Office

Robèr van der Lans van Kwekerij Van der Lans heeft zijn hart gevolgd. Na zijn studie bedrijfskunde koos hij niet voor de bankenwereld of het bedrijfsleven, maar vond hij zijn toekomst in de vaste planten. Kwekerij Van der Lans in Beinsdorp werkt graag efficiënt en koos anderhalf jaar geleden voor GroenVision. De nood aan efficiënt werken deed Robèr besluiten om GroenVision Office plus Vision-Boekhouding aan te schaffen. 

 

Robèr werkte tijdens zijn schooltijd al vanaf zijn zestiende op de vasteplantenkwekerij van de familie Vester in Beinsdorp. Na de middelbare school ging hij bedrijfskunde studeren en in 1995 – hij was toen vijfentwintig – studeerde hij af. Maar hij voelde eigenlijk helemaal niet de behoefte om een baan te zoeken in het bedrijfsleven of in de bankenwereld. Zijn hart lag meer bij de plantenteelt. ‘Dat zit me waarschijnlijk gewoon in het bloed, evenals ondernemen, want mijn opa was bollenboer en had daarnaast ook wat vaste planten’, verklaart Van der Lans zijn voorliefde voor de kwekerij.

 

50 procent voor zichzelf

Via zijn eerdere scholierenbaan kon hij voor 50 procent voor zichzelf beginnen. Vaste Plantenkwekerij Vester had naast de landplantenteelt namelijk nog een hoek met vaste tuinplanten in 9 centimeterpotten. Van der Lans kon daar zelf gaan telen en
zou die planten vervolgens via Vester verkopen. Na een half jaar begon hij helemaal voor zichzelf, zowel met pottenteelt als vollegrondsplantenteelt. ’Zo ben ik er dus eigenlijk ingerold’, verklaart Van der Lans. ‘In die tijd was er nog een mengeling van 7 en 9 centimeterpotten, met daarnaast wat landplanten. Ik heb nog een aantal jaren op deze manier gewerkt, maar in 2000 besloot ik dat ik volledig in deze branche verder wilde, dus voor honderd procent. Dat betekende weggaan bij Vester en zelf ergens anders wat  opstarten, of te zijner tijd het bedrijf overnemen.’ Van der Lans koos voor de laatste optie. In 2001 besloot Vester zijn aandeel in het bedrijf af te bouwen en de kwekerij stapsgewijs aan Van der Lans over te dragen.

 

Wegvallen 7 centimeterpotten

‘Dat was een mooie opstap. Ik heb toen een schuur laten bouwen, waarna alles een beetje in een stroomversnelling raakte. Er werd geteeld in 7 en 9 centimeterpotten, Vester ging afbouwen en ik ben verder gaan groeien. In 2005 verhuisde hij naar het oosten van het land en heb ik alles overgenomen. In de loop der jaren zijn de 7 centimeterpotten weggevallen. Dat was een kwestie van keuzes maken. In de 9 centimeter zat meer marge; bovendien is één potmaat efficiënter werken en ook kan er dan een breder assortiment worden geteeld.’ Zijn bedrijf is actief op drie locaties. Beinsdorp is met zo’n zes hectare de hoofdlocatie, met zwarte grond en klei – niet zo’n goede grond om planten in de volle grond te telen. Daarom is er slechts vijf minuten verderop in Hillegom een tuin van twee hectare voor de landplantenteelt. Dit is zandgrond, waar de ‘losse’ planten in de volle grond worden geteeld voor eigen gebruik, om daarna uiteindelijk te worden opgepot. Verder werd er in 2009 in Klazienaveen een Venlo-kas van anderhalve hectare aangekocht voor de pottenteelt in de wintermaanden, waarmee de totale oppervlakte van kwekerij Van der Lans zo’n 9 hectare is.
 

Gangbare vasteplantenassortiment

Van tevoren weet je nooit helemaal zeker naar welke planten de meeste vraag is, maar meestal zijn dat de meest gangbare soorten. De traditionele, gangbare soorten lopen beter dan de nieuwe soorten, en het gangbare vasteplantenassortiment – tussen de 900 en 1000 soorten – kan Van der Lans zeer zeker leveren in een 9 centimeterpot. ‘Kijk, ik weet dat ik van de ene soort 50.000 moet zetten en van een andere soort 1000, en niet andersom. Er zijn grote partijen, zoals Lavendula, Anemone en Brunnera, die het meestal goed doen.
Maar ik kweek ook soorten waar ik er maar 1000 van heb, omdat er over het algemeen minder vraag naar is.’ Via de groothandel komen de planten van Van der Lans onder meer bij tuincentra, gemeentes en hoveniers terecht. ‘Het is niet zo dat een groothandel van tevoren zegt: kweek maar 1000 lavendelplanten. Je kweekt eigenlijk op de gok, maar je weet wel ongeveer welke vraag er zal zijn en welke kant het opgaat. En ja, natuurlijk zit je er een keer naast. Zo bleef ik een keer zitten met 40.000 lavendelplanten, terwijl ik er daarvoor nog nooit één had overgehouden. Andersom gebeurt het natuurlijk ook, dat bepaalde planten ineens heel goed lopen en na een maand al op zijn. We hebben ieder jaar wel andere soorten en er vallen ook weleens soorten af, bijvoorbeeld als er minder vraag naar is of als ze lastig zijn te telen. Zo probeer je toch het assortiment bij elkaar te krijgen dat uiteindelijk het meeste opbrengt. Een klant die bij ons koopt, wil vaak van alles wat hebben en dan is het fijn dat je alles bij één bedrijf kunt kopen. Onze kracht is dat we een breed assortiment hebben waaruit we kunnen putten.’
 

Ouderwets

Bij de vasteplantenteelt op het bedrijf van Van der Lans wordt nog veel handwerk verricht. Het inzetten van automatische oppotmachines of robots om planten uit te zetten, daar heeft hij vooralsnog weinig mee op. ‘Wij hebben nog een wat ouderwetse manier van kweken, maar dat past toch het beste bij de handel. Niet dat nieuwe ontwikkelingen me niet interesseren, maar ik vind de manier waarop wij het nu doen nog steeds de beste manier. Je kunt zeggen dat dit ouderwets is of niet vooruitstrevend, maar iedere automatisering of mechanisering hoeft nog geen vooruitgang te betekenen. Heel veel telers kweken al in kisten op het veld; die hoeven ze alleen maar op te stapelen als er vraag naar is. Maar wij zetten elke pot nog los op de grond. Dan moet je ze daarna een voor een in de kist zetten. Wij zijn een van de weinigen die dat nog doen, maar wij hebben heel weinig uitval in de winter. Omdat de planten vast aan de grond staan, hoeven we minder water te geven en minder te spuiten. Dan ben je wat meer tijd kwijt bij het opzoeken van de orders, maar dat vind ik toch ook veel waard. Die extra tijd valt weg tegen de voordelen die deze manier van werken biedt.’
 

Concurrerende prijzen

Doordat Van der Lans op de klassieke manier teelt zonder automatische oppotmachines, is het bedrijf heel flexibel. Als je met robots werkt, moet je heel grote partijen kweken, vindt hij, en bij kleine soorten past het niet om met machines te werken. ‘Ik denk dat wij heel efficiënt en goedkoop werken; daarin onderscheiden wij ons. De prijs-kwaliteitverhouding is bij ons goed. Wij kunnen goede planten leveren tegen een concurrerende prijs.’ In vijftien jaar tijd is Van der Lans van 100.000 potten naar vijf miljoen potten gegaan. De laatste zeven jaar is het bedrijf dan ook behoorlijk hard gegroeid. ‘We zitten nu op een niveau dat we even niet verder kunnen groeien en gelijk blijven. Het is natuurlijk al een hele uitdaging om ieder jaar weer vijf miljoen potten af te leveren.’
 

Groene software GroenVision

Al vanaf 2008 zit Van der Lans bij Infogroen. Sinds januari 2014 gebruikt hij het nieuwe softwaresysteem voor zijn bedrijf, de groene software GroenVision. Daarvoor liepen er wat pilots bij andere bedrijven, maar hij ging al vrij vroeg mee in het systeem. ‘In het begin zaten er nog wat kinderziektes in de software. Dat is logisch, want je weet pas echt of het goed werkt als er in de praktijk mee wordt gewerkt. Maar op dit moment bevalt GroenVision me heel goed. Wij zijn begonnen met Groenorder Voorraadbeheer. We hebben heel veel plantensoorten, die kriskras over het land verspreid staan. Als iemand iets bestelt, moeten we wel weten waar dat staat. Alle planten staan op locatie. Aan de hand van de locatie kunnen we in dit programma terugvinden waar een bepaalde plantensoort staat. Als die plant verkocht is, moet dit in het programma worden verwerkt. Omdat we heel tevreden waren met dit voorraadprogramma, besloten we een half jaar geleden de module Vision-Boekhouding erbij te nemen. Ik denk erover om ook de module Inkoop aan te schaffen. Het voorraadpakket is de hoofdmodule; daar kun je allerlei opties bij nemen. Voorheen had ik een apart boekhoudpakket van Unit4. Dat was ook een prima programma, maar dan doe je veel dubbel. Als een debiteur eruit gaat, bijvoorbeeld, moet je die weer invoeren in het andere programma. Met een alles-in-een-softwareprogramma sluit alles natuurlijk veel beter op elkaar aan. Dat bespaart enorm veel werk. Nu we de voorraad en de boekhouding enigszins onder de knie hebben, wil ik kijken of we GroenVision nog efficiënter kunnen gebruiken. Bij de inkoop en productie van uitgangsmateriaal werk ik veel met Excel-lijsten, maar dat betekent nog steeds dubbel invoeren. Als dat allemaal in één systeem kan, is dat natuurlijk veel gemakkelijker. We zijn er nu anderhalf jaar mee bezig en het heeft wat voeten in de aarde gehad voordat we stonden waar we nu staan, maar ik word steeds enthousiaster’, aldus Van der Lans.



 

Lees meer over dit interview >

We moeten snel kunnen schakelen

Interview met André Wijnstra, Jan H. Kloosterhuis & Zoon B.V.

GroenVision Professional

André Wijnstra werkt al veertien jaar met plezier bij handelskwekerij Jan H. Kloosterhuis & Zoon B.V. in Winschoten. Een familiebedrijf dat binnen vijf generaties uitgegroeid is tot een internationaal opererende organisatie met 140 hectare productiegrond en een assortiment van 250 soorten die in 30.000 maatvarianten wereldwijd uitgeleverd worden.


André houdt zich bezig met de in- en verkoop en interne administratieve organisatie. En is, na de eigenaren Jan en Erik Kloosterhuis (4e en 5e generatie), de derde man in het bedrijf. ‘Wij zijn gespecialiseerd in drie productgroepen: rozen onderstammen, bos- en haagplantsoen en klein fruit. Ongeveer 70% van ons assortiment produceren we zelf, 30% kopen we in. Deze productengroepen vullen elkaar goed aan. Enerzijds omdat het allemaal buitenteelten in de volle grond zijn, anderzijds omdat we ons afzetrisico ermee spreiden. Als de economie terugloopt, blijven consumenten geld uitgeven aan de tuin en minder aan bijvoorbeeld vakanties. Vooral de klassieke planten zoals rozen en klein fruit zijn dan geliefd. In diezelfde mindere tijden wordt er in het bosbeheer doorgaans langer gewacht met het kappen en vervangen van bomen omdat de vraag naar hout terugloopt.’ 

Topdrukte

Kloosterhuis produceert ook akkerbouwproducten als wisselteelt. André: ‘Deze producten worden letterlijk wisselend over onze percelen verbouwd om de vruchtbaarheid van de grond op peil te houden. We zien het als een uitdaging om dit zo goed mogelijk te doen, maar onze core business is het niet.’ De producten die wel tot de core business behoren, worden van november tot juni geoogst, uitgesorteerd en uitgeleverd. ‘Dan is het topdrukte. In Winschoten werken in die periode veertig seizoenskrachten en op ons eigen bedrijf in Hongarije tachtig.’

De klein volume producten worden in Hongarije gesorteerd en komen weer retour naar Nederland voor verzending. ‘Rond 2000 waren hier nauwelijks extra seizoensmedewerkers te vinden. We stonden voor de keuze om mensen uit het buitenland te halen of onze producten daar naar toe te brengen. Uit organisatorisch en sociaal oogpunt kozen we voor het laatste. Dat bevalt nog steeds goed.’

Zelf de wereld in

Het bedrijf is vooral gegroeid nadat Jan Kloosterhuis besloot om de verkoop in eigen hand te nemen. ‘Midden jaren tachtig, net nadat het assortiment uitgebreid werd met bos- en haagplantsoen, trok hij de wereld in om afzetmarkten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarvoor verkochten we via de Boskoopse handelaren.’ Sindsdien vinden de producten rechtstreeks hun weg naar boomkwekers en handelskwekerijen in met name Europa. Er is bewust voor deze klantgroepen gekozen. ‘Onze klanten kopen bij ons in om hun assortiment te complementeren. Als we gaan leveren aan eindklanten dan worden we hun concurrent. Bovendien verkruimelen onze orders dan, waardoor de distributie complexer wordt.’

Automatisering

Met 250 soorten die in 30.000 maatvarianten uitgeleverd worden, is de planning van in- en verkoop, productie en verwerking sowieso complex en het gebruik van automatisering onontbeerlijk. ‘De administratie wordt hier door twee mensen gedaan. Dat kan alleen omdat we begin jaren tachtig al met automatisering begonnen waren.’

Kloosterhuis werkte met een pakket van TSD, dat vorig jaar aan vervanging toe was. Na het opvragen van drie offertes, bij onder andere TSD en INFOGROEN, koos André voor GroenVision. ‘In ons vorige pakket misten we vooral een automatische, digitale link met de buitenwereld. Het werd GroenVision omdat het pakket vooral op dat vlak goed presteert en er veelbelovend uitzag.’

Zweetpareltjes en klantgerichtheid

‘De daadwerkelijke overstap heeft ons wel wat zweetpareltjes gekost. We stapten over in de zomer, ons laagseizoen. Toen pas kwamen we er achter dat we in die periode eigenlijk ook veel regulier werken hebben. Het leren werken met GroenVision en het overzetten van onze basisadministratie kwamen daar extra bij. En alles wat extra is, valt op.’

Spijt van de overstap heeft André niet. ‘Integendeel. Het werken met GroenVision levert ons tijdwinst op. Als ik nu offertes maak, kan ik die rechtstreeks vanuit het systeem naar de klant mailen. En de gegevens hergebruiken voor latere orders.’ André is ook tevreden over de klantgerichtheid van INFOGROEN. ‘Als we ergens tegenaan lopen, pakt INFOGROEN dat snel op. Ze hebben bijvoorbeeld een conversie geschreven voor het digitaal overzetten van onze 30.000 maatvarianten naar GroenVision. En er is een koppeling gemaakt tussen GroenVision en onze eigen loodsautomatisering. Voorheen moest ik afroeporders daarin handmatig invoeren. Nu gebeurt dat automatisch. Dat bespaart mij veel tijd.’

Nooit vergaderen

Tijd die André waarschijnlijk eerder gebruikt voor extra verkoopactiviteiten dan voor interne aangelegenheden. ‘Binnen Kloosterhuis zijn de lijnen kort en schakelen we snel. Dat is een van de redenen waarom ik hier zo graag werk. Vergaderen doen we nooit. We drinken gewoon iedere ochtend koffie met elkaar en delen zo alle ontwikkelingen. En dat is nog gezellig ook!’

 

 

Lees meer over dit interview >